تدبیر حساب قشم

اکتبر 2, 2024 10:30 ق.ظ

خدمات حسابداری
کلیه امور حسابداری و مالی
خدمات مالی
کلیه امور مالی و حسابداری
حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی: معنا، اصول و اهمیت

حسابداری مالی: معنا، اصول و اهمیت

حسابداری مالی چیست؟ این اطلاعات حیاتی است
حسابداری مالی فرآیند ثبت، خلاصه و گزارش معاملات تجاری یک شرکت از طریق صورتهای مالی است. این صورت‌ها عبارتند از: 1 – صورت سود و زیان ، 2 – ترازنامه ، 3 – صورت جریان وجوه نقد ، و 4 – صورت سود انباشته.
تفاوت بین حسابداری و حسابداری مالی چیست؟
“حسابداری” شامل تمام تراکنش های مالی یک شرکت می شود. یک بخش حسابداری که به خوبی مدیریت می شود، سیاست ها و رویه هایی را برای هزینه ها، مدیریت داده ها و تولید گزارش های مالی تعیین می کند.

حسابداری مالی به طور خاص به تولید این گزارش ها می پردازد، به این دلیل که آنها بر اساس اطلاعات دقیق و از اصول پذیرفته شده حسابداری پیروی می کنند (که در غیر این صورت به عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری شناخته می شود).

اصول پذیرفته شده حسابداری چیست؟
اصول پذیرفته شده حسابداری مجموعه ای از قوانین گزارشگری صورت های مالی است که توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی تنظیم شده است. این مجموعه طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله شیوه های حسابداری و نحوه ارائه صورت های مالی را پوشش می دهد.

همه شرکت های سهامی عام ملزم به پیروی از اصول پذیرفته شده حسابداری هستند. شرکت‌های خصوصی ممکن است از اصول پذیرفته شده حسابداری پیروی کنند یا صورت‌های مالی را بر اساس مبنای جامع دیگری از حسابداری، مانند صورت‌های مالی مبتنی بر مالیات یا صورت‌های مالی نقدی تهیه کنند.

صورتهای مالی اساسی چیست؟
صورت مالی اساسی مورد استفاده در حسابداری مالی عبارتند از صورت سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و صورت حقوق صاحبان سهام.

صورت حساب درآمد
صورت سود و زیان، سود خالص شرکت را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد. این کل درآمد یک شرکت منهای کل هزینه های آن است.

همچنین ممکن است صورت سود و زیان را بشنوید که به آن صورت سود و زیان گفته می شود .

ترازنامه
ترازنامه نشان می دهد که یک شرکت چه چیزی (دارایی هایش) و بدهکار (بدهی هایش) در یک تاریخ خاص، همراه با حقوق صاحبان آن یا حقوق صاحبان سهام آن است.

دارایی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:
پول نقد
هزینه های پیش پرداخت
حساب های دریافتنی
اسناد دریافتنی (پول بدهکار به شرکت در مدت 1 سال)
فهرست
سرمایه گذاری (از جمله املاک و مستغلات)
ساختمان ها
دستگاه ها و تجهیزات
وسايل نقليه
دارایی های نامشهود (مانند ثبت اختراع)

بدهی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

حساب های پرداختنی
وام های قابل پرداخت
اسکناس های پرداختنی (پولی که شرکت ظرف 1 سال بدهکار است)
درآمد کسب نشده (محصول یا خدماتی که مشتری برای آن هزینه کرده است اما شرکت هنوز ارائه نکرده است)
مالیات معوق
مالیات های جاری
حقوق و دستمزد (بدهی اما هنوز پرداخت نشده)
تعهدات گارانتی
وام مسکن

حقوق صاحبان سهام یا حقوق صاحبان سهام می تواند شامل موارد زیر باشد:

سهام (سهام ممتاز و عادی)
سود انباشته (پولی که باید در کسب و کار سرمایه گذاری شود)
درآمد جامع (سود یا زیان در سرمایه گذاری های یک شرکت در یک دوره زمانی خاص)
در ترازنامه، دارایی ها و مجموع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام باید یکدیگر را متعادل کنند:

صورت جریان نقدی
صورت جریان وجوه نقد که به عنوان صورت جریان وجوه نقد نیز شناخته می شود، تمام جریانات نقدی ورودی و خروجی یک شرکت را در یک دوره زمانی مشخص به طور دقیق ثبت می کند. فقط به پول نقد مربوط می شود. صورتحساب هزینه های استهلاک و استهلاک یا مخارج تامین شده با بدهی (مانند صورت سود و زیان) را در نظر نمی گیرد.

صورت جریان نقدی با نشان دادن اینکه آیا این عملیات سرمایه در گردش کافی برای پرداخت کارکنان و بدهی‌هایش را دارد یا خیر، دوام کوتاه‌مدت یک شرکت را منعکس می‌کند.

بیانیه حقوق صاحبان سهام
صورت حقوق صاحبان سهام، ارزش کل کسب و کار که توسط مالک یا صاحبان آن برای یک دوره گزارشگری نگهداری می شود را نشان می دهد. این شامل درآمد و مشارکت مالک، منهای هر گونه هزینه یا برداشت مالک است.

در حالی که می توانید کل حقوق صاحبان سهام را در ترازنامه خود مشاهده کنید، این گزارش دقیق تر می تواند دلیل افزایش یا کاهش حقوق صاحبان سهام را نشان دهد.

برای شرکت ها، این گزارش بیانیه حقوق صاحبان سهام (یا حقوق صاحبان سهام) نامیده می شود. و همچنین سرمایه سهام از انتشار سهام و همچنین سود انباشته را مستند می کند که سود انباشته باقی مانده پس از پرداخت سود سهام یا توزیع به سهامداران را نشان می دهد.

چرا حسابداری مالی مهم است؟
حسابداری مالی مهم است زیرا : طبق قانون الزامی است.
صورت‌هایی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد برای شرکت‌های ثبت شده از نظر قانونی الزامی است. این اظهارات معمولاً در گزارش سالانه یک شرکت گنجانده می شود .

برای برنامه ریزی مالی به آن نیاز دارید.

با بررسی این اظهارات، مدیریت یک شرکت می تواند مسائل مالی را حل کند و برای آینده برنامه ریزی کند.

احزاب خارجی ممکن است صورتهای مالی را درخواست کنند.
شرکت خصوصی ملزم نیست صورت های مالی خود را خارج از سازمان به اشتراک بگذارد. فقط شرکت های ثبت شده (عمومی) هستند. شرکت های ثبت شده، مشاغلی هستند که سهام منتشر می کنند.

در اینجا برخی از افراد یا سازمان‌هایی هستند که ممکن است به صورت‌های مالی شما اشاره کنند:
سرمایه گذاران – آنها باید اعداد را ببینند تا تصمیم بگیرند که آیا تجارت به اندازه کافی برای سرمایه گذاری جذاب است یا خیر.
بانک ها – اگر شرکتی خواهان وام باشد، بانک ممکن است صورت های مالی خاصی را درخواست کند. این به شرکت اجازه می دهد تا نشان دهد که توانایی بازپرداخت وام را به موقع دارد.
حسابرسان – اگر شرکت تحت حسابرسی IRS قرار گیرد ، حسابرسان دولتی تحلیل خود را با این اظهارات آغاز می کنند.
وکلا – اگر دعوی حقوقی یا اقدام حقوقی دیگری مربوط به درآمد یا هزینه های یک شرکت باشد، وکلا باید بتوانند این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند.
تامین کنندگان – ممکن است تامین کنندگان بخواهند قبل از ارائه کالا یا خدمات، وضعیت مالی یک شرکت را مشاهده کنند تا مطمئن شوند که می توانند فاکتورهای خود را پرداخت کنند.