تدبیر حساب قشم

اکتبر 2, 2024 10:30 ق.ظ

خدمات حسابداری
کلیه امور حسابداری و مالی
خدمات مالی
کلیه امور مالی و حسابداری
عدم فعالیت شرکت و نکات مهم آن

عدم فعالیت شرکت و نکات مهم آن

عدم فعالیت شرکت به این معناست که شرکت در طول یک سال، هیچ‌گونه گردش مالی نداشته و حتی یک فاکتور هم صادر نکرده باشد. اما این شرکت‌ها از نظر قانونی، موظف هستند که در طول سال، تکالیف قانونی و از همه مهم‌تر، تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند. این اقدامات شامل ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت، مالیات بر ارزش افزوده و پلمپ دفاتر است که در‌صورت انجام ندادن آن‌ها، مشمول جرائم و مجازات‌ها می‌شوند. در نهایت اینکه شرکت بدون فعالیت اگر قصد ادامه فعالیت نداشته باشد، می‌تواند شرکت خود را منحل و برای بستن پرونده مالیاتی اقدام کند.

عدم فعالیت شرکت

شرکت‌های بدون فعالیت نیز همانند شرکت‌های فعال باید تکالیف قانونی و مالیاتی خود را انجام دهند، در غیر اینصورت از بخشودگی‌ها و معافیت‌های پیش‌بینی شده در قوانین محروم شده و جریمه می‌شوند.

چه شرکت‌هایی باید عدم فعالیت خود را اعلام کنند؟
کلیه شرکت‌هایی که در مدت یک سال هیچ‌گونه خرید و فروش و معامله ندارند، باید اظهارنامه عدم فعالیت شرکت ارائه کنند. درصورتی‌که این اظهارنامه ثبت نشود، شرکت مشمول جریمه‌ عدم اعلام عدم فعالیت خواهد شد.

نکته مهم :
توجه به این نکته ضروری است که شرکت‌های بدون فعالیت باید برای هر سال مالی به صورت جداگانه، اظهارنامه عدم فعالیت تنظیم کنند؛ به‌عبارت‌دیگر اعلام یک‌بار عدم فعالیت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند.

چگونه عدم فعالیت رد کنیم؟
شرکت‌هایی که هیچ‌گونه فعالیتی ندارند، تنها در یک صورت از پرداخت مالیات معاف هستند؛ این دسته از شرکت‌ها باید در موعد مقرر اظهارنامه عدم فعالیت خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی به ثبت برسانند.
اولین قدم برای ثبت عدم فعالیت شرکت و تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت (اظهارنامه مالیاتی)، تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی است. پس از ثبت شرکت، ۲ ماه فرصت است تا برای دریافت کد اقتصادی اقدام شود. اشخاصی که کد اقتصادی نداشته باشند، فعالیت آن‌ها غیرقانونی محسوب شده و نمی‌توانند اظهارنامه عدم فعالیت رد کنند.

تکالیف مالیاتی شرکت‌های غیر‌فعال
شرکت‌ها بعد از ثبت، حتما باید تکالیف مالیاتی خود را در موعد مقرر انجام دهند تا با جریمه‌های سنگین مواجه نشوند. در این زمینه تفاوتی بین شرکت‌های فعال و غیرفعال وجود ندارد. این اقدامات عبارت‌اند از:

۱- تشکیل پرونده مالیاتی: شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید حوزه مالیاتی خود را تعیین و کد اقتصادی دریافت کنند. بنابراین حتی اگر فعلا قصد فعالیت ندارید، پس از ثبت شرکت باید حوزه مالیاتی خود را تعیین کرده، پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد اقتصادی نیز دریافت کنید.
۲- تنظیم اظهارنامه مالیاتی(مالیات بر درآمد): شرکت‌ها تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی تعیین شده در اساسنامه باید اظهارنامه عدم فعالیت شرکت خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. حتی شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اظهارنامه مالیاتی را در زمان مقرر و با رعایت قوانین و اصول حسابرسی تنظیم و به اداره مالیات ارسال کنند تا مشمول جریمه نشوند.
۳- پلمپ دفاتر: شرکت‌هایی که فعالیت ندارند نیز مانند شرکت‌های فعال ملزم به پلمپ دفاتر خود هستند. بنابراین باید تا پیش از آغاز سال مالی جدید مطابق اساسنامه، پلمپ دفاتر سال بعد(سال مالی جدید) را دریافت کنند.
۴- تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده: همه شرکت‌ها علاوه بر اظهارنامه مالیات بر درآمد، باید در پایان هر فصل، مبلغی را نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به صورت صفر در مهلت مقرر ارسال کنند.

نکات مهم در تنظیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت
شرکت‌های غیرفعال فقط می‌توانند دوره قبلی عدم فعالیت شرکت خود را گزارش کنند. یعنی در هر سال فقط امکان ثبت عدم فعالیت سال گذشته وجود دارد و نمی‌توانید نسبت به سال مالی جاری یا آینده، عدم فعالیت ثبت کنید.
لازم است بدانید که وجود تنها یک فاکتور می‌تواند شما را از غیرفعال بودن خارج کند. بنابراین، در تکمیل اظهارنامه عدم فعالیت دقت کافی به خرج دهید.
اگر اظهارنامه عدم فعالیت شرکت بر اساس واقعیت تنظیم نشده باشد، شرکت مشمول جریمه خواهد شد.
ملاک تعیین مالیات، تاریخ درج شده روی فاکتور است. یعنی اگر شما خریدی برای فعالیت سال آینده شرکت انجام داده باشید اما تاریخ آن برای سال گذشته باشد، ملاک محاسبه، تاریخ درج شده در فاکتور است.
اعلام عدم فعالیت شرکت در هر سال تنها یک‌بار، آن هم در موعد تعیین شده، انجام می‌شود.
شرکت‌های بدون فعالیت باید توجه داشته باشند که در معاملات جزء که ممکن است اتفاق بیفتد، فاکتور به نام شرکت صادر نشود، چرا که در این صورت به منزله شرکت فعال محسوب می‌شوند.

انحلال یا عدم فعالیت شرکت؟!
اکنون ممکن است این سوال پیش بیاید که شرکت‌های غیرفعال باید به فکر انحلال شرکت باشند یا اینکه ثبت اظهارنامه عدم فعالیت گزینه مناسب‌تری برای آن‌هاست؟
برای تصمیم‌گیری صحیح درباره ادامه فعالیت شرکت‌های غیرفعال، باید این موضوع را در نظر گرفت که آیا ممکن است این شرکت ظرف چند سال آینده بخواهد فعالیت داشته باشد یا خیر؟ بنابراین اگر شما قصد دارید در سال‌های آینده فعالیت خود را از سر بگیرید، بهتر است اظهارنامه عدم فعالیت شرکت ثبت کنید، اما اگر تصمیمی برای ادامه فعالیت در سال‌های آتی ندارید، انحلال شرکت گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

نحوه بستن پرونده مالیاتی
درصورتی‌که شرکت بدون فعالیت، تمایلی برای ادامه فعالیت نداشته باشد، می‌تواند جواز کسب خود را باطل یا شرکت خود را منحل کند. سپس برای بستن پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند.

منبع مطلب : ثبت یار : sabtyar.com